Prinsessa som ingen kunne målbinde!

Jaggu sier jeg dere. TAKK! Jeg er faktisk på en toppliste?!? Joda, 5.plass på miniblogg sin toppliste. Ikke mindre enn 114 leste innlegget mitt igår. Det er faktisk litt vilt, eller skikkelig vilt i mitt hode. Takk! 

Må faktisk fortelle litt om dagen hittil. Har nemlig dager som ikke ser ut som de blir en god dag. Dette var delvis en slik en. Her i kommunen har vi noe som heter Sommarskulen 21. Dette er jeg en del av i bygda. Jeg har ansvaret for skatinga. Og om du lurer, nei jeg skater ikke, men skal klare litt mer i løpet av sommeren. Eneste aberet med skating utendørs er været. Og idag våkner jeg til regn. Angsten og stresset slo inn med en gang og så kom migrenen også… Hadde en nødløsning med samfunnshuset, men….. Nei, her skulle det skates. Visste jo at mange unger ville bli skuffa. Ca en time før måtte jeg gi opp og skjønte at regnet ga seg ikke helt og da er det bare å gi opp. En våt skaterampe er en glatt skaterampe og det er utrygt.  Hadde altså  en plan for samfunnshuset. Det ble så bra. Full fart og stormende jubel. Leik er gøy i alle aldere. Må gi en applaus til aktivitetsleiarane også for de var supre. Med pauseis i tillegg ble dagen perfekt. Alle voksne og barn var slitne og lykkelige etter endt skole. 

Hvorfor fortelle dette? Jo, det skal jeg si deg. Jeg var nær å overlate alt til disse gutta, men visste at unger gir meg energi og at jeg er flink med dem. Det å sitte hjemme idag ville ikke gitt meg en god dag. Jeg har hatt en god start på dagen og gleder meg til resten av dagen. Hadde jeg ikke hatt denne frasen med å lage meg en god dag i hodet, hadde jeg kanskje ikke klart det. Nå har jeg skapt minner for meg selv, to av mine egne barn og en stor haug av andres barn. Mestring for oss alle.

Så over til meg og mitt. Twistposen er rimelig full. På natta kommer drømmene til meg og vekker meg. Det er ikke gode drømmer. Det er slitsomt. Jeg brukte sovemedisin før, men har sluttet. Vil heller ikke begynne på det igjen. Det jeg skal bli flinkere til er å følge et opplegg jeg lærte på et kurs gjennom Frisklivssentralen i kommunen. Søvnhygiene er viktig for meg. Jeg må stå opp til samme tid hver dag. Jeg må ha gode kveldsrutiner ellers sklir det ut, sånn som nå. Så ny giv igjen nå. Jeg skal legge meg før 0100 og opp før 0800. Om jeg legger meg etter ett, skal jeg fortsatt opp. Når det er skole er jeg oppe 0700 og smører matpakke til mann og barn og det gir meg en god start. Det å føle seg til nytte når en er ufør er ikke alltid like lett.

For ja, jeg er 100% ufør og har vært det noen år. Psyken er det som gjorde at jeg hadde og har en lav arbeidsevne. Det er vanskelig å planlegge noe som helst meg huet og kroppen min. Dessverre. Men, og det er et stort men. Jeg har absolutt ikke gitt opp. Jeg håper nok å finne et sted som trenger en som kan jobbe noen timer et par dager i uka. Men kanskje ikke riktig ennå. Har gitt meg året på å bli så frisk som mulig. 

Dette året ga jeg altså meg selv for å bli så frisk som mulig. Jeg var på god vei til dette, så kom telefonen fra psykologen. Han er da blitt omplassert og skal jobbe som lege. Dette vil da si at min behandling settes på vent frem til ny psykolog er ledig… Det gikk overraskende greit en stund, for jeg var på topp. Så kom bursdagen og årsdagen etter mammas bortgang og det vekket mye i meg og ting er rett og slett beintøft nå. Derfor er det så viktig at jeg ikke slutter å trene eller prøver å lage meg en god dag. Det er jo i motbakke det går oppover heter det. Er jammen ikke helt sikker på dette. Kjenner nemlig av og til at jeg føler jeg har satt utfor i stor fart. I september er det ny psykolog og ny behandlingsform. Dette er så skummelt. Jeg er ikke veldig klar for å starte på nytt og igjen måtte bli kjent med et nytt menneske. Mennesket er helt sikkert bra, men det er skummelt. 

Jeg er fordomsfri frem til det motsatte er bevist. Derfor skal dette gå bra. Forhåpentlig har jeg også dere fremover. Jeg har trua. 

Men du, lag deg en god dag. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg